جستجو برای:
سبد خرید 0
  • خانه
  • وبلاگ
    • برنامه نویسی
    • هوش مصنوعی
    • طراحی سایت
    • شبکه و امنیت
    • فنون مذاکره
    • کامپیوتر
  • دوره ها
    • دسته بندی ها
      • برنامه نویسی
      • طراحی سایت
      • امنیت
      • فنون مذاکره
      • رایگان
    • دوره با تخفیف
  • رویدادها
  • تماس با ما
ورود
[suncode_otp_login_form]
گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟
عضویت
[suncode_otp_registration_form]

ارسال مجدد کد تایید (00:60)
سریع یادبگیر
  • خانه
  • وبلاگ
    • برنامه نویسی
    • هوش مصنوعی
    • طراحی سایت
    • شبکه و امنیت
    • فنون مذاکره
    • کامپیوتر
  • دوره ها
    • دسته بندی ها
      • برنامه نویسی
      • طراحی سایت
      • امنیت
      • فنون مذاکره
      • رایگان
    • دوره با تخفیف
  • رویدادها
  • تماس با ما
شروع کنید
آخرین اطلاعیه ها
لطفا برای نمایش اطلاعیه ها وارد شوید

وبلاگ

سریع یادبگیر > وبلاگ > برنامه نویسی > توابع در پایتون

توابع در پایتون

مهر 5, 1403
ارسال شده توسط سریع یادبگیر
برنامه نویسی
توابع در پایتون

توابع در زبان برنامه‌نویسی پایتون

 

توابع یکی از ابزارهای قدرتمند در زبان برنامه‌نویسی پایتون هستند که به برنامه‌نویسان اجازه می‌دهند کد خود را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنند و از آنها برای اجرای وظایف خاصی استفاده کنند. در این مقاله، به مفهوم توابع در پایتون، نحوه تعریف و استفاده از آنها، پارامترها و بازگشتی، و همچنین استفاده از توابع به عنوان آرگومان‌های دیگر توابع پرداخته خواهد شد.

 

مفهوم توابع در پایتون (python)

تابع در پایتون یک بلاک کد است که با استفاده از کلمه کلیدی  def  تعریف می‌شود و می‌تواند یک سری عملیات را انجام دهد. توابع می‌توانند ورودی (پارامتر) بگیرند و می‌توانند مقداری را به عنوان خروجی برگردانند.

 

تعریف و استفاده از توابع

توابع در پایتون

در این مثال، تابع greet  یک پارامتر به نام name  دریافت می‌کند و پس از اجرا، پیامی را با استفاده از مقدار این پارامتر چاپ می‌کند.

 

توابع تعریف شده توسط کاربر

توابعی که توسط خود برنامه‌نویس تعریف می‌شوند، به عنوان “توابع تعریف شده توسط کاربر” شناخته می‌شوند. این توابع با استفاده از واژه کلیدی def تعریف می‌شوند و می‌توانند هر نوع عملیاتی را انجام دهند.

توابع در پایتون

توابع مجموعه داده‌ها

توابعی که به عنوان آرگومان یک مجموعه داده را می‌پذیرند و عملیات خاصی را روی هر عضو انجام می‌دهند، به عنوان “توابع مجموعه داده‌ها” شناخته می‌شوند. معمولاً از توابعی همچون map()، filter() و reduce() برای این منظور استفاده می‌شود.

توابع در پایتون

پارامترها و بازگشتی

توابع می‌توانند یک یا چند پارامتر دریافت کنند. همچنین، می‌توانند مقداری را به عنوان خروجی بازگردانند. برای بازگرداندن مقدار از توابع در پایتون از کلمه کلیدی return  استفاده می‌شود.

توابع در پایتون

آرگومان‌های پیش‌فرض

در پایتون، می‌توان برای پارامترهای یک تابع مقدار پیش‌فرض تعیین کرد. اگر آرگومانی به تابع ارسال نشود، مقدار پیش‌فرض استفاده می‌شود. برای مثال:

توابع در پایتون

توابع داخلی (Nested Functions)

توابعی که داخل تعریف یک تابع دیگر قرار دارند، به عنوان “توابع داخلی” شناخته می‌شوند. این توابع معمولاً برای اجتناب از تکرار کد و افزایش خوانایی کد استفاده می‌شوند.

توابع در پایتون

تابع‌های ناشناس(lambda)

توابع ناشناس یا lambda در پایتون، توابعی هستند که بدون نام تعریف می‌شوند. این نوع توابع معمولاً برای استفاده در محل‌هایی مانند توابع مرتب‌سازی، فیلتر و نقشه (map) مورد استفاده قرار می‌گیرند. به عنوان مثال:

توابع در پایتون

استفاده از توابع به عنوان آرگومان‌های دیگر توابع

در پایتون، می‌توان توابع را به عنوان آرگومان به دیگر توابع ارسال کرد.

توابع در پایتون

 

در زبان‌های برنامه‌نویسی، داک‌استرینگ یک بخش مهم از کد است که توضیحات و مستندات در مورد عملکرد یک تابع یا کلاس را ارائه می‌دهد. این توضیحات معمولاً در قالب یک رشته (string) در ابتدای تعریف تابع یا کلاس قرار می‌گیرد و به دیگر برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا فهمیده و استفاده از کد راحت‌تری داشته باشند.

 

اهداف داک‌استرینگ

  1. توضیح عملکرد: مشخص کردن چه کاری تابع یا کلاس انجام می‌دهد و چه پارامترهایی می‌پذیرد و چه مقادیری را برمی‌گرداند.
  2. راهنمای استفاده: فهمیدن نحوه استفاده از تابع یا کلاس برای سایر برنامه‌نویسان.
  3. توضیح ورودی‌ها و خروجی‌ها: توضیح دادن نوع ورودی‌ها و خروجی‌های تابع به منظور جلوگیری از اشتباهات و استفاده اشتباه از آن.
  4. مستندسازی خودکار: برخی ابزارها و IDEها از داک‌استرینگ‌ها برای تولید مستندات خودکار کد استفاده می‌کنند.

 

قالب معمول داک‌استرینگ

در زبان‌های مختلف، قالب داک‌استرینگ ممکن است متفاوت باشد، اما معمولاً شامل اطلاعات زیر است:

  • توضیح کوتاه: یک خط توضیح کوتاه در مورد عملکرد کلی تابع یا کلاس.
  • ورودی‌ها: توضیح در مورد پارامترهای ورودی تابع یا کلاس به همراه نوع و توضیح معنایی آن‌ها.
  • خروجی‌ها: توضیح در مورد خروجی یا خروجی‌های تابع به همراه نوع و توضیح معنایی آن‌ها.
  • نمونه استفاده: یک یا چند نمونه از استفاده از تابع یا کلاس.

 

نکات مهم:

  • وضوح و کامل بودن: داک‌استرینگ باید کافی واضح و کامل باشد تا همه جوانب عملکرد تابع یا کلاس را پوشش دهد.
  • بروزرسانی منظم: هرگاه تغییراتی در کد اعمال شود، داک‌استرینگ نیز باید به‌روزرسانی شود.
  • استفاده از فرمت‌های استاندارد: استفاده از فرمت‌های استاندارد برای نوشتن داک‌استرینگ‌ها کمک می‌کند تا مستندسازی بهتری ارائه شود و ابزارهای خودکار بتوانند مستندات را به‌درستی تجزیه و تحلیل کنند.

 

توابع در پایتون

توضیحات بالا در مورد تابع calculate_rectangle_area  شامل توضیح عملکرد تابع، ورودی‌های آن (طول و عرض مستطیل)، خروجی آن (مساحت مستطیل) و یک نمونه استفاده از تابع است.

متغیرها در پایتون

متغیرها در پایتون بدون نیاز به تعریف نوع داده‌ای از پیش تعیین شده‌اند، اما شما می‌توانید از کلاس dict  استفاده کنید تا یک متغیر با دامنه و طول عمر متغیرها داشته باشید. به عنوان مثال:

در این مثال، variable_lifetime  یک دیکشنری است که نام متغیرها به عنوان کلید و طول عمر هر متغیر به عنوان مقدار آن ذخیره می‌شود.

توابع در پایتون

در پایان

توابع یکی از ابزارهای بسیار قدرتمند در زبان برنامه‌نویسی پایتون هستند که به برنامه‌نویسان امکان می‌دهند کد خود را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کرده و به صورت مؤثرتر و سازماندهی شده نوشته شود. در این مقاله، به مفهوم توابع پایتون، تعریف و استفاده، پارامترها و بازگشتی، و همچنین استفاده از توابع به عنوان آرگومان‌های دیگر توابع پرداخته شد.

قبلی تابع در برنامه نویسی
بعدی با کدام زبان برنامه نویسی شروع کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نوشته‌های تازه

  • هوش مصنوعی تولید عکس
  • تست نفوذ در وب
  • پر درآمد ترین مشاغل در هوش مصنوعی
  • کتابخانه های جاوا اسکریپت
  • فرق GPT 3.5 با 4

آخرین دیدگاه‌ها

دیدگاهی برای نمایش وجود ندارد.

دسته‌ها

  • برنامه نویسی
  • شبکه و امنیت
  • طراحی سایت
  • فنون مذاکره
  • کامپیوتر
  • مقاله
  • هوش مصنوعی
سریع یادبگیر
مهارت آموزی حرفه ای با گواهینامه معتبر

دوره صفر تا صد پایتون

شرکت در دوره
sariyadbegir

ما در سریع یادبگیر برای رشد تکنولوژی روز دنیا در کشور همیشه در تلاشیم

  • تهران، سعادت آباد
  • قم، سالاریه، خیابان نسترن
  • 09338436252

دسترسی سریع

  • وبلاگ و اخبار
  • سوالات متداول
  • تماس با ما
  • درباره ما

خبرنامه

قبل از دیگران، بروزترین دوره ها را در ایمیل خود دریافت کنید و از اخبار ما مطلع شوید.

© تمامی اطلاعات این سایت توسط سریع یادبگیر محفوظ می باشد. (zahra_tdy)

ورود
استفاده از موبایل
استفاده از آدرس ایمیل
آیا هنوز عضو نیستید؟ اکنون عضو شوید
بازنشانی رمز عبور
استفاده از موبایل
استفاده از آدرس ایمیل
عضویت
استفاده از موبایل
استفاده از ایمیل
قبلا عضو شدید؟ اکنون وارد شوید
محافظت شده توسط   
python programming
مهارت آموزی حرفه ای با گواهینامه معتبر

دوره صفر تا صد پایتون

شرکت در دوره